Kan du gætte hvilken burgerkæde, der runder 50 år?

København 14-06-2018 08:00 (Opdateret 15-06-2018 15:25) Europas ældeste og stadig eksisterende burgerkæde runder 50 år, og den er ikke amerikansk.

Kæden der åbnede d 14. juni 1968 i Gällivare er nemlig svensk - og hedder Max Burger, opkaldt efter grundlæggeren Curt Bergfors, som havde Max som sit kaldenavn. Sammen med sin samlever Britta Andersson fik Max Burger de næste år stadig større succes og ekspanderede til flere byer i Sverige.

Efter 2002 tog ekspansionen fart da man besluttede udelukkende at fokusere på burgerforretningen - og sælge andre aktiviteter fra. Sønnerne Christoffer og Richard Bergfors overtog det daglige ledelsesansvar, mens Curt Bergfors blev arbejdende bestyrelsesformand.

Det er velkendt, at den primære årsag til den store udbredelse er en bedre kvalitet og smag, hvilket bekræftes i, at man løbende vinder smagstests på alle markeder - også det danske.

I 2010 åbnedes den første restaurant uden for Sverige - i Oslo - og i 2013 kom turen til København, hvor der nu er 3 restauranter. Max har i de seneste år særligt fokuseret på at skabe flere grønne valg på menuen med bl.a. et stort udvalg af lakto-ovo vegetariske og veganske burgere. Som den første burgerkæde i verden er Max Burger netop blevet klimapositiv, idet der kompenseres mere end det CO2 aftryk, der afgives.