Max 5-dobler sin vegetarmenu - en af de nye burgere er helt vegansk.

København K 20-01-2016 14:00 Den 21 januar lancerer Max sin Green-familie på samtlige Maxrestauranter i Sverige, Norge og Danmark.

- Mad er en af vores store klimaudfordringer og vi er derfor glade for at kunne tilbyde flere bæredygtige alternativer i vores menuer. Vi har arbejdet hårdt på at udvikle de nye Vegetarburgere, og været igennem hundredevis af produkter. Vi vil være sikre på at kunne leve op til at levere de bedste burgere på markedet, uanset om det indeholder rød, hvidt eller grønt kød. Jeg er utrolig glad for resultatet, siger Christoffer Bergfors, direktør i Max.

Dette bliver den største lancering i Max' historie i antal nye produkter på een gang. Målet er, at hver 5. burger der sælges, skal være andet end rødt kød i 2020.

- Max er et familieforetagende i Sverige og og der er en målsætning om at findes mange år endnu. Vi vil være en bæredygtig virksomhed og et forbillede i brancen både i Danmark og Sverige, Derfor serverer vi kun de bedste råvarer fra svenske gårde og klimamærker vores menuer. Vi har klimakompenseret fuldt ud siden 2008, siger Jesper Panduro, adm. direktør i We Love Burgers A/S som er masterfranchisetager i Danmark.

Max Green-familien består af seks grønne menuer, hvoraf en er vegansk og fem lakto ovo-vegetariske*

Oumph! BBQ Burger (vegansk): BBQ Pulled Oumph!, Friscobrød, rødløg, icebergsalat, jalapeños og vegansk mayonnaise.

Halloumiburgare (lakto ovo): Friteret Halloumi, Briochebrød, jalapeñosalsa, rødløg, tomat, icebergsalat, mayonnaise.

Crispy Beanburger (lakto ovo): Beanburger, Briochebrød, Spicy Originaldressing, Pepper jackost, rødløg, agurk, icebergsalat.

Halloumisalat (lakto ovo): Max salatbase med madhvede, icebergsalat, lollo rosso-salat, ruccola, æble, tranebær, spinat, broccoli, gulerod, grillet paprika, grillet tomat samt halloumi ovenpå. "Rystes" i valgfri dressing.

Green Maxbox (lakto ovo): ”Lille grøn” som kun sælges i børnemenuen Maxboxen. Greenburger, lille hamburgerbrød, icebergssalat, originaldressing, valgfrit tilbehør, lille drik og legetøj.

Den populære klassiker Greenburgeren (lakto-ovo) er naturligvis stadig på menuen, og er en en burgere lavet på grønsager og rodfrugter.

*Det vil sige, at de indeholder æg og mejeriprodukter.

Den nye menu lanseres torsdag 21 januar på samtliga Max 109 restauranger i Sverige, Norge og Danmark.

Alla grønne burgermenuer koster i Danmark 69 kroner. Salaten koster 59 kroner. Maxboxen til børn koster 35 kroner.

Max har i fire år i træk blevet bedst i branchen på holdbarhed ifølge Sustainable Brand Index. Max er også seks gange blevet valgt til Sveriges grønneste varemærke i kategorien fastfood af varemærkebureauet Differ.