Nu lanceres verdens første klimapositive burgere- og nyt website skal inspirere flere virksomheder til at blive klima positive

København 06-06-2018 08:00 (Opdateret 15-06-2018 15:41) Svenske MAX Burgers er måske ikke så velkendte uden for hjemmemarkederne i Norden og etvoksende antal nye markeder i Mellemøsten. Det er dog lykkedes at lave en menu for deres 130restauranter, der rent faktisk fjerner CO2 fra atmosfæren. Max lancerer officielt de nye klimapositiveburgere d. 5. juni i forbindelse med Sustainable Brands konferencen i Vancouver. Alle restaurantervil fra d. 14. juni have de klimapositive burgere på menukortet.

“Begrundelsen for at lancere vores klimapositive burgere er enkel: Klimaforandringerne på voresklode er ude af kontrol, og vi bliver nødt til at stabilisere den”, siger Richard Bergfors, CEO MAXBurgers. “For at møde 2-graders klimamålet fastsat i Paris Aftalen, bliver verden nødt til at arbejdehårdere for at beskære udledningen og begynde at reducere effekterne af den udledning, derallerede har fundet sted. At være klimaneutral er ikke længere nok. Vi ved, at vi er en del afproblemet og sammen med vores gæster, vil vi nu være en del af løsningen”, siger Bergfors.

MAX vil med de klimapositive burgere fjerne en del af den CO2, der allerede er udledt i atmosfæren.Det gør de ved at plante træer, som absorberer mere CO2 end det, deres produkter totalt udleder.Nettoresultatet er positivt. For at opnå klimapositive burgere, vil Max Burgers:

1. Måle deres produkters udledning, inklusive udledning fra jord til bord og inklusive gæstersog medarbejderes transport til og fra restauranterne - og bortskaffelse af affald fra hvertmåltid;

2. Arbejde målrettet for at reducere udledning og tilføje nye tiltag, der kan minimereudledning i processer og produkter; og

3. Kompensere minimum 110% eller mere af CO2 udledning ved at plante træer . Dettebetyder, at der overleveres i forhold til den eneste uafhængige standard for CO2 neutralitet -ISO 14021.

“Vi har vurderet at den bedste måde, vi kan reducere vores CO2 udledning på, er at udvikle såvelsmagende grønne burgere, at de smager minimum lige så godt som vores burgere med kød i -samtidigt med at vi lancerer vores klimapositive burgere”, siger Bergfors. “Vi håber, at vi kaninspirere andre virksomheder til at lancere klimapositive produkter og services. Vi er overbeviste om,at vores gæster og andre forbrugere foretrækker virksomheder, der tager et aktivt ansvar vores miljøog fremtid. Det er derfor, vi har startet clipop.org, som er en website hvor forbrugere kan findeklimapositive produkter og services”, siger Bergfors.

MAX og MEVO, en delebil-virksomhed fra New Zealand med en klimapositiv delebils-service, har ifællesskab lanceret clipop.org ( Cli mate Po sitive P roducts) for at hjælpe og opfordre flerevirksomheder til at tilslutte sig den klimapositive bevægelse frem til 2022.

MAX blev grundlagt i 1968 i det nordlige Sverige, og er den ældste burgerkæde i Skandinavien. Denfamiliedrevede virksomhed blev af Fast Company i 2011 udnævnt til at være blandt verdens mestinnovative fødevarevirksomheder. Det gav en masse international opmærksomhed, da de som deførste i verden i 2008 angav CO2 udledningen på deres menu udfor hver burger. Det er således enlang og vedholdende indsats for bæredygtighed, der er tale om. Med lanceringen af de klimapositiveburgere, tages der endnu et stort skridt fremad.

Mere information kan findes på www.clipop.org og www.maxburgers.comKORT OM MAXMAX er et af Sveriges og Skandinviens grønneste brands. Et par highlights med relevans tilklimaforandring:

● MAX blev grundlagt af Curt Bergfors og Britta Andersson og er en familiedrevet virksomhed.I dag beskæftiger MAX 5.400 medarbejdere i 130 restauranter i Sverige, Norge, Danmark,Polen og Egypten.
● Omsætningen i 2017 var 2,5 mia DKK.
● MAX har kompenseret deres udledning af CO2 siden 2008. Indtil videre er der plantet 1,5mio træer i Afrika.
● Siden 2008 har virksomheden anvendt el fra vindmøller i Sverige.
● I 2016 blev den veganske og lakto-ovo vegetariske Green Family menu femdoblet. Dennemenu har et langt mindre CO2 aftryk end burgere med kød i. Salget af Green Family er stegetmed mere end 900% på to år. Resultatet for klimaet har været en 13% reduktion afudledningen for hver dollar omsat over de sidste to år.
● MAX’s mål er at hveranden burger der sælges, skal være andet end med oksekød. Hvis dettemål nås, vil det med stor sikkerhed betyde, at udledningen reduceres med 30% på kun 7 år.MAX fejrer sin 50 års fødselsdag d. 14. juni 2018.
● Det er det grønneste burger brand i Sverige jfr. industrimålinger.
● MAX slår McDonald’s og Burger King i Sverige både hvad angår præference og profitabilitet.

For mere information, venligst kontakt:Michael Raffnsøe, partner, We Love Burgers A/S, masterfranchisor MAX Danmark,michael.raffnsoe@max.dk , +45 40 38 05 04Marita Wengelin, Head of PR, marita.wengelin@max.se, +46 70 365 79 89Kaj Török, CRO & CSO, kaj.torok@max.se +46 70 216 39 89