Danskerne foretrækker burgere uden rødt kød

04-07-2023 12:43 (Opdateret 04-07-2023 12:44)

MAX udgiver sin bæredygtighedsrapport for 2022. Klimapåvirkningen pr. omsat krone er fortsat faldende for niende år i træk, og andelen af emballage fremstillet af vedvarende materialer steg til 94 %. Målet om "hvert andet solgt måltid uden rødt kød" blev nået i Danmark, mens der i Sverige, Norge og Polen stadig mangler et par procentpoint.

MAX reducerer hele sin værdikædes klimapåvirkning, målt pr. omsat krone, for niende år i træk. Ifølge beregninger fra World Resources Institute, der kom i 2022, har MAX også, sammen med gæsternes menuvalg, reduceret madens CO₂-udledning med 30 % pr. 1.000 kcal mellem 2015 og 2021. Denne reduktion på 5 % om året for produktion af mad sker hurtigere end MAX’s egne mål om 4 % årligt, som anses for at være på linje med FN’s 1,5 graders målsætning fra Paris.

- En stor tak til vores gæster, der fortsat vælger gode burgere med lav klimapåvirkning og til alle vores medarbejdere på restauranterne, der tilbereder Sammen har I reduceret madens klimapåvirkning med 30 %  pr. 1.000 kcal på 6 år. Jeg kender ikke til andre restaurantkæder i verden, der har lavet en hurtigere klimaomstilling, siger Kaj Török, der er bæredygtighedschef hos MAX Burgers.

Sidste år i april blev MAX’s kyllingemenu kraftigt fornyet, og det har bragt restaurantkæden tættere på sit mål om, at hvert andet måltid skal være noget andet end rødt kød. I Sverige var tallet 45 % i 2022, men i Danmark blev det til hele 51 %.

- Det var vores største investering i kylling nogensinde. Vi brugte meget tid på smag og konsistens og fandt til sidst en perfekt sprød panering og saftig kyllingefilet. I 2022 steg salget af kylling med 56 %, hvilket var bevis på, at vi virkelig er lykkedes med smagen, siger Jonas Mårtensson, der er køkkenchef hos MAX Burgers.

Med skiftet til nye emballager, som foregik løbende i 2022, og som fortsætter i 2023, stiger andelen af vedvarende materiale til hele 94 %. Til sammenligning var tallet i 2021 på 86 %. Sammen med de nye emballager har man givet designet et twist.

Læs hele rapporten her!

MAX bæredygtighedsår 2022 - kort fortalt:

  1. Andelen af salget af måltider uden rødt kød er fortsat med at vokse i 2022 til 45 % sammenlignet med 40 % i 2021.
  2. Ifølge World Resources Institute er udslippet fra produktionen af mad hos MAX faldet med 30 % pr. 1.000 kcal mellem 2015 og 2021. Klimapåvirkningen pr. omsat krone er fortsat med at falde for 9. år i træk. Samlet set øges udslippene, da MAX’s totale salg fortsætter med at stige, men de reduceres pr. solgt kalorie.
  3. Siden 2008 har MAX plantet cirka 3,4 millioner certificerede træer i troperne, som optager CO₂ fra atmosfæren, mens de vokser. Det svarer til et areal på omkring 10.000 fodboldbaner, og til at fjerne udledningen fra 450.000 fossildrevne biler et år.
  4. Andelen af sukkerfri læskedrikke fortsatte med at stige til 42 % (38 % i 2021).
  5. Samarbejdet med Samhall om rengøring og fremme af mangfoldighed på arbejdspladsen fortsætter.
  6. Siden 2006 er 7-10 % af MAX’s årlige nettooverskud blevet uddelt til at bekæmpe fattigdom, og i 2009 blev fonden Fair Distribution dannet. Der er indtil i dag afsat 377 millioner kroner før skat fra MAX til Fair Distribution-fonden.
  7. MAX i Polen ansatte 36 ukrainske flygtninge som en del af sit ansvarlighedsarbejde.
  8. I løbet af året er antallet af restauranter med ladestandere til elbiler steget til 35, og vores gæster opladede i alt 8,4 millioner kWh, hvilket svarer til 1.164 gange rundt om Jorden.
  9. MAX vandt titlen "Sveriges grønneste Varemærke" i sin branche for 13. år i træk.
  10. MAX vandt titlen "Sustainable Brand Index" i sin branche for 13. år i træk.